Den 8/10-07

Dagen började halv fem på morgonen. Jag satte mig i bilen klockan kvart i sex och cirka fem i sex lämnade jag bensinstationen i Skövde i en nytankad bil. Resan skulle ta två timmar men jag var framme efter en timme och femtio minuter.

Bilister i Värmland kör konstant med helljus, jag är helt övertygad om det. De har hur som helst hoppat över de sidorna i körkskolans bok om att du ska blända av när du får möte. Klockan sex på morgonen är det inte särskilt ljust ute, så visst ha på helljuset! Däremot är det väldigt frustrerande att bli bländad på en motorväg när du kör i över hundra kilometer i timmen. Dra åt pipsvängen. Påväg från Karlstad till Skövde i fredags struntade jag också i att blända av, ingen annan gör ju det. Jävla idioter. Sen kom jag innanför Västragötaland-skylten och mina medtrafikanter började blinka med helljusen när jag vägrade slå om till halvljus. Som sagt, bilister i Värmland kör konstant med helljus.

I tolv fall av tio blir du även tvungen att genomföra minst en farlig omkörning när du åker bil i Värmland. Det som du lovade din körlärare att aldrig göra. Det är lastbilar och liknande fordon i samma storlek, om inte större, på vilken liten skitväg du än åker in på. Vägen svänger hela tiden eller så är det uppförsbacke. Du ser inte så bra framåt som du skulle vilja men du kör om ändå. I morse var det en lastbil som låg i 88 på en 90 väg. Det funkar inte! Ligga och fisa precis under 90 sträcket, aldrig! Gasen i bott och kör förbi i 140.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0