Multijournalist - javisst! Men inget sommarjobb

På Journalistlinjens hemsida står det bland annat att "nio av tio fick sommarjobb". Ni kan ju gissa vem den tionde var. Först var det Merja eftersom mina lärare tog för givet att jag skulle få jobb. Anledningen till det är helt enkelt att jag helt klart är en av de mest talangfulla och ambitiösa eleverna i klassen. Dessa goda egenskaper tog jag självklart med mig till praktiken. Där fick jag beröm av nyhetscheferna: "Det ska inte vara några problem att ordna en plats åt dig i sommar", sade en av dem. Den andre sade något i stil med: "Du är ambitiös och du har talang för det här yrket". Jag tackade och tog emot komplimangerna men fortfarande hade chefredaktören sista ordet.
Merja tog dock sitt sommarjobb trots allt, så nu var det bara jag kvar som inte fått besked. De som jag snackade med om min praktik och mitt sommarjobb sade: "Om det är någon som ska få sommarjobb i klassen, så är det du Carro." Men så blev det inte. Världen är fruktansvärt orättvis!

Två veckor och fyra dagar efter att min praktik slutat, fick jag beskedet att jag inte får något sommarjobb. "Jag har verkligen försökt få in dig i schemat men det går inte", ungefär så sade chefredaktören till mig i telefon. Jag hade utan framgång försökt att få tag i honom veckan innan via sms. Veckan innan det ringde jag och tackade för praktiken och frågade då om sommarjobb. Då hade han inte heller något svar på mina frågor.
Nu söker jag vidare och hoppas verkligen att jag får chansen till jobb på någon annan tidning än VF. Jag hoppas få skriva för VF i framtiden, men den här sommaren blev det inget av det.

Fem veckor arbetade jag utan lön på VF, eller förlåt, jag hade praktik. Men jag jobbade och blev publicerad vilket var hur bra som helst!  Reportrarna och redigerarna där ska verkligen ha stort tack för jag lärde mig hur mycket som helst. Jag blev verkligen bra bemött och det var många som läste mina texter och kommenterade saker som jag kunde göra bättre. Det har verkligen hjälpt mig att utveckla mitt språk ännu mer.  Det var verkligen fem jätteroliga veckor och framförallt lärorika. 
Synd att jag inte fick sommarjobb.

Nu ser jag mig om efter andra jobb. Jag vill verkligen arbeta inom journalistyrket, som reporter, redigerare eller fotograf - eller varför inte alla tre?
Multijournalist - Javisst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0