Jag ska korsa eran väg

Det här med journalistik. Många anser att det inte är ett vanligt yrke. Att du inte kan gå hem och lämna jobbet på arbetsplatsen. "Som journalist är du aldrig ledig", var det någon som sa till mig nyligen. Händer det någonting på den orten du bor på, och du råkar vara i närheten plus att du även råkar vara lokalreporter, är det din plikt att ta reda på vad som händer. Gör du inte det är det stor chans att du får skit för det nästa arbetsdag. Då går det inte att skylla på att "jag var ledig". Hade du din systemkamera med dig, penna och papper är det enda rätta att ta tag i scoopet.

Detta skulle jag vilja uppleva någon annan stans än i Sverige. Jag vill åka till något exotiskt, främmande land, ta med mig kamera, penna, papper och dator. Jag vill bara gå runt på okända stigar och skriva om första bästa grej som kommer upp. Kanske en risbonde i utkanten av Peking eller en fiskare i Jamaica.

Det är det jag skulle vilja leva för. Att fånga upp alla dessa människoöden som aldrig skulle få sin historia berättad om inte jag hade korsat deras väg.

Än så länge är jag bara 20 år. Jag har hela livet framför mig. Så världen och dess befolkning, se upp!

Kommentarer
Postat av: mid

Bra tänkt:) Rock on!

2008-08-11 @ 17:50:32
URL: http://mid.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0