Blondiner faller man för

Pappa bjöd mig och min bror på bio, vi såg Arn. Fredrik hade förvarnat att den var "hackig", att de hoppade mellan åren väldigt mycket och snabbt. Det var dock ingenting som störde mig. Kanske hade jag blivit irriterad om jag, som min pappa, faktiskt hade läst böckerna innan jag såg filmen.
Hur som helst, filmen var bra. Med tanke på hur mycket pengar som lagts ner på den så är det förmodligen värt varenda öre, vad vet jag? Riktigt bra gjord, snygg rent ut sagt!

Biosalongen var fullsatt. Jag tror det är lite speciellt att se den just här, i Västergötland där den faktiskt utspelar sig. När de visade bilder över marken Arn red på, kunde man ibland skymta berget Billingen i horisonten. Pappa viskade flertalet gånger: "Där har vi varit". Mina kusiner bodde i Varnhem så den klosterkyrkan har jag minsann varit i.

Det var bara en liten detalj i filmen jag blev så jävla arg på. Det är två systrar, en blond och en brunett (skräll), som båda är ute efter den attraktive Arn. Den brunhåriga, Katarina, börjar lite smått att förföra Arn. Han dissar henne däremot precis när de ska komma till kritan efter följande repliker:
Katarina: Tycker du inte att jag är fin?
Arn: Ehum... Jo...

Varenda normalt fungerande tjej i den här världen, vet att det egentligen betyder: "Nej, jag vill inte ha sex med dig".
Ofta följs det av en mycket lång och invecklad förklaring. Arn sparade dock förklaringen till henne själv att lista ut. Så, det gjorde hon och sprang gråtande där ifrån iförd endast ett nattlinne.

Efter den lilla incidenten, träffar Arn Katarinas syster, Cecilia. Han förklarar sin kärlek för henne redan efter två dagar. "Du har tagit mitt hjärta... bla bla bla". Skräll att det är den blonda bruden som får ligga med den snygga killen!

Katarina blir självklart hjärtkrossad när hon får reda på att hennes syster är trolovad med den stilige Arn. "Far har bara råd med ett bröllop, jag kommer aldrig komma här ifrån". Efter den repliken sympatiserade jag fruktansvärt mycket med Katarina, som blir tvingad att jobba i kloster tills hon gifter sig (OM hon gifter sig). Katarina skvallrar dock till den ondskefulla abedissan. Blondinen och Arn skickas till att arbeta på olika kloster för deras synders skull. Sedan är det ju givet att Arn reser ännu längre bort, till det förlovade landet.

Bortsett från den lilla detaljen var filmen riktigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0