4 % mer eller mindre?

Kristdemokraterna ligger farligt nära fyra procent spärren för att kunna komma med i regeringen. Samtidigt ökar stödet för sverigedemokraterna. Det finns risk för att de båda partierna kanske byter plats vid nästa val. Om kristdemokraterna åker ut, kanske sverigdemokraterna kommer in.

Jag minns samhällslektionerna i ettan på gymnasiet. Vår lärare, som med all säkerhet var kristdemokrat, målade upp en linje på tavlan. Längst till vänster var vänsterpartiet och till höger moderaterna. Mellan dessa två partier finns det, som tur är, flera andra partier att rösta på. Jag minns att hon skrev "kristdemokraterna" någonstans på streckets högersida.
Tänk om mina barn får samma linje uppritad för sig när de går på gymnasiet. Kanske är deras lärare inte kristdemokrat utan sverigedemokrat och skriver "sverigedeomkraterna" någonstans på streckets högra sida?
Vart är vårt land på väg?

En nu före detta klasskamrat till mig intervjuade en sverigedemokrat för snart ett år sedan. Han hade blivit invald i en grannkommuns kommunfullmäktige. Killen är lika gammal som mig och det enda han var säker på var att invandrarna kommer hit och tar våra pengar och våra jobb (det var så jag fattade om jag ska förklara det kortfattat.) De andra frågorna som hans parti står för var han inte lika säker på. Efter den erfarenheten så kan jag inte förstå hur ett sådant parti kan få så mycket stöd i Sverige. Jag tror inte att den killen är ensam, det finns nog fler som honom som sitter på partipositioner de inte behärskar.
Om sverigedemokraterna skulle komma över fyra procent spärren vid nästa val, tror jag inte att partiet kommer leva upp till de krav som deras väljare ställt på dem. Om partiet inte lyckas få igenom sina starkaste förslag, kommer de svika många väljare. Partiet har gjort sig mest kända för deras invandringspolitik. Det även är just de frågorna som folk tydligen kan ställa sig bakom. Jag är rädd för att många unga, liksom killen i kommunfullmäktige, förmodligen inte förstår innebörden bakom den röst de väljer att lägga i valurnan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0