Jävla jantelag

En egenskap som vuxit fram hos mig det senaste året är att jag lätt blir överambitiös. Jag är inte lika naiv som jag var när jag var yngre, men när det gäller uppgifter i livet, skolan eller vart som helst, vill jag alltid göra mitt bästa. Det beror på att jag har så höga krav på mig själv. Oftast är det till min fördel, men ibland ser jag bara dum ut när jag gjort mer än vad som förväntades av mig. Man får ju inte tro att man är bättre än någon annan... jävla jantelag!
Några i min klass var på studiebesök på ett ställe där jag förmodligen ska göra min praktik. De berättade att de inte vågade fråga om praktikplats. Då får de skylla sig själva. Inget i livet kommer gratis, förutom till exempel finnar, svett och gråa hår. De sakerna vi  däremot verkligen vill ha får vi oftast kämpa för.

För övrigt så följer jag inte alls jantelagen. Jag vågar ställa mig på tå och skryta om hur duktig jag är. Jag tror att en 20-årig brud som är 1,62 meter över marken måste göra det för att komma någonstans inom journalistbranschen. Det finns för många konservativa människor på redaktioner runt om i landet som fortfarande kör sitt race. De skriver, inget annat. Det är ju det journalister gör, skriver, skriver och skriver. Men journalistik är mycket mer än så. Du kan även uttrycka dig i bilder. Vad vore en text utan en tillhörande bild? Mycket tråkig!
Nu kommer vi från Molkoms folkhögskola ut i världen. Vi är inte bara grymma på att skriva, utan vi kan även fota och redigera. Snart kan vi filma, fota, skriva och redigera för webben också. I stället för att anställa fyra personer, kan redaktionerna tjäna pengar på att bara anställa en. Jag vill göra allt, jag vill kunna så mycket som möjligt. Jag vill göra en egen tidning där jag tagit bilderna och skrivit texten själv. Jag vet att jag kan och det är jag stolt över. Därför ställer jag mig ofta på tå, höjer rösten och säger det jag vill ha sagt. För jag vet att jag är duktig på det jag gör, jag tror på mig själv.

Jag tycker att fler borde tänka som mig. Fast om de inte gör det, ökar i och för sig mina chanser att lyckas. Jag tror däremot att folk skulle må bra av att få skryta om sig själva lite då och då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0