Vilka föräldrar sätter ett vapen i sin 15-årings händer?

Nu ifrågasätts Finlands vapenlagar. Det är inte mer än rätt eftersom den nuvarande åldersgeänsen för vapeninnnehav ligger på 15 år. Du måste däremot ha föräldrarnas tillåtelse till att få äga ett vapen.
Det är ju helt absurt. När jag var 15 spelade jag basket, pluggade och var olyckligt kär lite då och då. Jag hade massa finnar och taskigt självförtroende. Hade jag bott i Finland kunde jag även fått vapenlicens. Jag är däremot helt säker på att mina föräldrar hade vägrat. Vad är det för slags föräldrar som sätter ett vapen i sin 15-årings händer?

Finlands statsminister Matti Vanhanen höja åldersgränsen till 18. Ett klokt val, EU fattade ett beslut i somras om att ingen under 18 ska få äga ett vapen. Övriga EU länder har redan tagit lagen till sig. I finska Kauhajoki hade en högre åldersgräns inte hjälpt eftersom mördaren var 22 år.

DN.se publicerade en artikel i går, tisdag, där de skriver att:
"Finlands låga åldersgräns gör att man har flest vapen räknat per invånare av alla länder i EU. I hela världen är det bara USA och Jemen som har fler vapen per person."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0