"Klart för homoäktenskap"

Torsdagen den 30 oktober 2008 skrev jag ett inlägg här på bloggen som fick namnet: "Dags för en könsneutral äktenskapsbalk". Blogginlägget kom till efter att jag hade reagerat starkt på en insändare som lokaltidningen NWT publicerade på sin debattsida samma dag. Debattören som skrivit insändaren var helt emot könsneutrala äktenskap och jag var starkt kritisk till personens motargument.

Personen som fick sin insändare publicerad
på debattsidan den där torsdagen i oktober, måste satt morgonkaffet i halsen i går då det blev offentligt att riksdagen med stor majoritet (261 röster) har röstat ja till könsneutrala äktenskap.  21 kristdemokrater var emot förslaget vilket inte kom som en överraskning. Jag påpekar i mitt blogginlägg "Dags för en könsneutral äktenskapsbalk", att jag tycker det är viktigt att hålla isär religion och politik i bland annat sådana här frågor.

Detta är ett utdrag från mitt blogginlägg den 30 oktober förra året:

"Debattören är från Syrisk-ortodoxa kyrkan och enligt mig blandar denne ihop religion och politik. Jag tycker att detta ska vara två åtskilda saker. Flera länder i världen drabbas mycket illa av att religionen tar överhanden i samhället. Exempel på det är konflikten i Palestina där religion och kultur har skapat krig mellan olika religiösa grupper. Ett annat exempel är självmordsbombare som är helt övertygade om att 100 jungfrur väntar på dem i himlen om de offrar sig för sitt land och sin religion.

Sverige är numera ett mångkulturellt land som även har religionsfrihet.
Vi har demokratiskt förtroendevalda politiker som fattar viktiga beslut åt oss. Ett tecken på att majoriteten av Sveriges befolkning väljer att skilja på religion och politik, är att kristdemokraterna är på väg ut ur regeringen.

Kristdemokraterna är ett parti som är byggd på en kristen människosyn och värdegrund. Partiet skriver på sin hemsida: " Med kristna värden avses de allmänt giltiga värden som inspirerats och förvaltats av den kristna traditionen."

Hur många svenskar ser på sig själv som en kristen människa, och hur många kan säga att de följer det kristna traditionen?

Jag tror att de flesta följer den kristna traditionen i samband med två högtider, jul och påsk. Varför vi firar dessa högtider får vi lära oss i skolan, men många förknippar högtidsfirande med fest. Hur många nattklubbar har inte utsatta teman endast för jul och påsk? Juldagen är en klassisk dag för utgång och fylla, liksom påskhelgen."

 

För att återgå till beslutet som riksdagen gick ut med i går: "Klart för homoäktenskap" skrev Dagens Nyheter i går. Den nya lagen börjar gälla den 1 maj, men det kommer dröja mycket längre än så innan samkönade par får gifta sig i kyrkan. Det är nämligen så att Svenska kyrkans högsta beslutande organ, kyrkomötet, måste besluta om de ska behålla vigselrätten och införa en ny vigselordning för homosexuella.

 

När ska Svenska kyrkan inse att det är dags att anpassa sig till dagens samhälle? Nu när till och med majoriteten av riksdagen är för homoäktenskap borde det väl ringa en klocka där inne i kyrkomötet?


Kommentarer
Postat av: David

Oh, Thåström alltså. Fan nu blev jag ju ruskigt sugen. Nya skivan är kanon. Men det blir nog att vänta tills sommaren innan jag får se honom. Fredagskvällen är redan bokad för min del (som den ju nästan alltid är). Men ha så skoj på Thåström om du nu drar dit. Jag lovar att det kommer vara grymt!

Kramen

2009-04-02 @ 12:30:22
URL: http://dhell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0