Samma samma

Jag har fått schema för första delkursen i utbildningen och vad jag vet hittills så ska vi göra exakt samma saker som vi gjorde i Molkom.
1. Intervjua en kompis, ta bild på personen i fråga och redigera allt ihop i InDesign.
2. Skriva referat
3. Hålla sig uppdaterad i nyhetsvimlet.
4. Nyhetsvärdering

Fast det som skiljer markant är självklart all kurslitteratur. Jag hävdar dock att journalistik lär man sig bäst av "learning by doing":  Självklart är även teori ett viktigt inslag i utbildningen men jag tror det är svårt att läsa sig till en bra journalist, man måste ha det sociala också; kunna prata med människor och få dem att få förtroende för mig som reporter.

Får se hur det här går.
Jag kommer med all säkerhet att lära mig något nytt, men eftersom jag redan varit på fem olika tidningar känner jag mig hur redo som helst för arbetslivet. Har en jättestor klump i magen just nu som irriterar, kan ha med hormonsvängningar att göra också, mycket möjligt.  Vill bara kunna stå på egna ben och kunna leva på mina egna pengar. Även farbror csn:s kommer sluta ge mig pengar en vacker dag.

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0