Grattis farfar!

Som många vet så går jag i min farfars fotspår. Han jobbade väldigt många år på SLA och de anställda där pratar mycket gott om honom. "Han var alltid uppklädd, hade fluga eller slips vilket väder det än var", har en av mina kollegor sagt. Alla ler när de tänker tillbaka på hur bra han skötte sitt arbete.

Farfars jobb finns inte kvar i dag.
Han arbetade som typograf i tryckeriet - som i dag ligger i Karlstad. Det innebar att han skrev texten som skulle publiceras på små tunna blybitar som kallades för typer. Typerna lades sedan ihop i träfack för att tryckas på papper. I dag behövs inte en sådan tjänst eftersom det jobbet görs av datorprogram. Det har blivit mycket bekvämare att arbeta på tidning i dag, men på ett sätt är det sorgligt att det arbete min farfar slet så hårt för inte finns kvar.

Som tur är finns farfar kvar
och påminner oss barn-barn och barn-barns-barn om svunna tider. Vi får inte ta all vår bekvämlighet med datorer och maskiner för givet. Generationerna före oss har slitit hårt för att få oss dit vi är i dag och vi borde uppskatta det vi har mycket mer.

I dag fyller min farfar Bengt Johansson 84 år. Fyra generationer samlades i dag hemma hos farfar för att fira honom. Jag är mycket stolt att vara hans barn-barn.

Grattis farfar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0