Sverigerätten

I dag är det Sveriges nationaldag och självklart tänker jag uppmärksamma det. Jag bläddrade runt lite på olika webbtidningar och fick fram vår "nya" nationalrätt. När jag tänker på en typisk svensk måltid tänker jag självklart på köttbullar, potatis, brunsås, lingonsylt och gärna lite saltgurka till det också. Den rätten symboliserar oss som svenskar; enkla, lite tråkiga men ändå glada och góa (efter några snaps).

Men nu är det ju inte jag som får bestämma
vad vi i Sverige ska ha för nationalrätt. Det beslutet fattades tydligen efter någon rikstäckande tävling som vanns av studenter vid restauranghögskolan i Umeå 1996. Det är tolv år sedan så varför man fortfarande kallar det vår "nya" nationalrätt är ett mysterium för mig. År 1996 var jag bara en liten rund åttaåring som älskade mammas köttbullar, vilket jag fortfarande gör, så jag var inte så insatt i denna fråga just då.

Här är i alla fall våran nationalrätt hämtad från nwt.se:

Vitrullader i cidersås (älg, rådjur, ren alt. nötkött)

4 portioner:

8 skivor á 70 g vilt eller nötfransyska alt. innanlår

8 skivor bacon

150 g blandsvamp

1 stor gul lök

2 msk ströbröd

1 msk fransk senap

1 äggula

salt, peppar

2 dl köttbuljong

2 dl torr äppelcider

smör eller margarin till stekning

Till såsen

1 gul lök

1/2 syrligt äpple

2-3 msk vetemjöl

1 dl grädde

äppelcidervinäger

salt, vitpeppar

2 msk smör

Till servering

2 dl frusna lingon

4 msk strösocker

1-2 msk matolja

säsongens grönsaker (ex. kokta rotsaker, haricots verts, brysselkål etc)

Så här gör man: Banka ut köttet till tunna skivor. Skär bacon i små tärningar och stek i en torr, het panna. Låt rinna av på ett hushållspapper. Hacka löken fint och skär svampen i små bitar. Fräs löken i smör i en stekpanna tillsammans med svampen. Blanda svamp och lökfräset med bacon och tillsätt äggula, ströbröd och senap. Smaka av med salt och peppar. Fördela fyllningen på köttskivorna och rulla ihop. Fäst med tandpetare. Bryn rulladerna i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg över dem i en traktörpanna och koka ur stekpannan med lite vatten. Sila skyn och häll över köttet. Slå över buljong och cider. Brässera under lock tills köttet känns mört, beroende på köttets kvalitet.

Såsen: Hacka löken och tärna äpplet. Fräs i smöret i en kastrull. Pudra över mjölet och rör om. Späd med skyn från rulladerna. Vispa tills såsen är helt slät och låt sjuda ca 5 min. Sila såsen och tillsätt grädden. Låt sjuda upp igen. Smaka av med äppelvinäger, salt och peppar. Såsen ska ha en fin äppelbrytning.

Till servering: Heta upp olja i en stekpanna och häll i de frusna lingonen. Strö över 4 msk strösocker och rör om. Servera rulladerna med såsen, kokt potatis (gärna mandel), gärna pressad, säsongens grönsaker och de varma lingonen.

Hoppas det smakar!

/C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0