Dagen då Kungen av Pop lämnade oss

Mobillarmet gick igång. Klockan var sex på morgonen, mamma var redan vaken. Hon satte igång kaffebryggaren så fort jag lämnade mitt rum. Hon vet att jag är i stort behov av koffein för att mina kroppsfunktioner ska fungera så tidigt på morgonen. Ur kylskåpet hämtade jag yoghurt, smör och ost. För att nå upp till knäckebrödet  i översta hyllan var jag tvungen att ställa mig på tå.

Radion var igång.
Det brukar den alltid vara när mamma är i köket. Jag minns inte vilken låt som spelades men den tog slut just när jag satte mig ner på kökssoffan. Då kom beskedet. "Michael Jackson är död". Jag tappade hakan och den hamnade någonstans i yoghurten. Jag utbrast: "Det går inte, han är ju en levande legend!".

Mycket kan man säga om Kungen av Pop och mycket kan det spekuleras om. Jag undrar om det är någon som vet sanningen om Michael Jackson, jag undrar om han visste själv. Förmodligen var han väldigt osäker och obekväm med sin spegelbild eftersom han envisades med att ständigt göra om sitt utseende. En av hans närmaste beskriver honom som blyg, men på scen var han allt annat än blyg. De danssteg som han introducerade för världen kommer aldrig att glömmas bort. Än i dag försöker folk runt om i världen förgäves att få till en snygg moonwalk, - jag är en av dem.

Efter att radiopratarna släppt bomben
framför mina öron spelade de Michael Jackson med "Man in the mirror". Jag måste erkänna att jag har underskattat Kungen av pop. När jag började lyssna på musik var det pojkband som gällde för hela slanten. Hade jag blivit född tio år tidigare hade jag kanske haft planscher på Michael Jackson i stället för Backstreet Boys på mina rosa flicktapeter.
 
Jag borde ha lyssnat mer på Michael Jacksons musik för jag har missat många, många bra låtar. Den mediabevakning jag har tagit del av när det gäller Michael Jackson har i stort sett bara varit negativ. Hade jag däremot varit med om hans comeback hade kanske jag och många fler ändrat syn på honom. Nu blev det ingen comeback för Kungen av Pop. Michael Jackson är död men hans musik gör honom odödlig.

Caroline Johansson
26/6 - 09

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0