"Är jag svensk?"

Maciej Zaremba från Dagens Nyheters kulturredaktion har i det här reportaget, bland annat, intervjuat sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Maciej Zaremba ställer en väldigt intressant fråga till partiledaren: "Är jag svensk?"
Jimmie Åkessons svar på den frågan var: " Jag vet inte, det är första gången jag träffar dig. "

Efter att ha läst en bit in i reportaget visar det sig att Maciej Zaremba har levt tio år längre i Sverige än vad Jimmie Åkesson har:
 "...och kan nog landets kultur litet bättre, eftersom jag har det till yrke. Svensk?" fortsätter Maciej Zaremba, eftersom han inte fick ett ordentligt svar på frågan första gången han ställde den.
Jimmie Åkesson svarar återigen i en tveksam ton:
"Jag kan inte avgöra det"  "...eftersom det inte är alldeles självskrivet vilken kultur du identifierar dig med. För jag antar att du kommer från ett annat land.

Maciej Zaremba skriver även att sverigedemokraternas ledare har sagt att han uppfattar Laila Freivalds som svensk - trots att hon är invandrare från Lettland. Jimmie Åkesson har däremot svårt att acceptera jämställdhets- och integrationsministern Nyamko Sabuni som svensk:
Jag känner inte att jag vill göra det, helt enkelt.”- är hans anledning till det.

"Han säger det två gånger, så det är ingen lapsus. Men hur skall jag veta om det är rasisterna som han blinkar till – eller folkhemsnostalgikerna? Är felet med Sabuni att hon är svart – eller kanske att hon är folkpartist – och så påfallande urban?" skriver Maciej Zaremba.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0