"Välkomna tillbaka SD"

På tåget till skolan i dag läste jag en krönika där skribenten avslutade med: ”Välkomna tillbaka Sverigedemokraterna”. Det skribenten syftade på var att SD länge har hävdat att de inte är rasistiska.

 

Av en slump satte jag nyss igång tvn och på SVT sände de direkt från Sverigedemokraternas landsdagar. Det var mycket intressant att höra partimedlemmarnas åsikter. En del av dem ser lite obekväma ut i talarstolen men de säger verkligen vad de tycker. Jag tycker det är mycket bra att SVT sänder detta. Jag hoppas att folk verkligen får upp ögonen för vad Sverigedemokraterna verkligen står för och hur splittrat deras parti är.

 

Här är några av mina tankar:

 

Eftersom jag skrev detta medan tv-inslaget var i full gång hann jag inte med att uppfatta namnen på de som talade. Det viktiga är i alla fall att deras åsikter kom fram.

 

”Slopa tv-avgiften”, sa en av männen, för det var nästan uteslutande män som talade, när han gick upp i talarstolen. Mannen ville att SVT ska införa reklam. Han sluddrade mycket i slutet och han sa något i stil med: ” betalas via reklam i stället som de får betala för…” Med ”de” menade han tv-tittarna.

 

Ska tv-tittarna betala för reklamen? Mannen borde verkligen varit med under min senaste delkurs. För att få sända reklam i tv måste tv-bolagen själva betala en avgift. Jag tror inte att någon tv-tittare skulle vilja betala för att se på reklam. Många ser reklam som något dåligt; det är jobbigt att reklam stör mitt under långfilmen eller kommer fram precis när vändningen i såpoperan kommer att ske.

 

Jag som precis har haft en tenta i detta ämne blir väldigt upprörd när den här mannen vill slopa Public Service, göra SVT reklambaserat och att de tar in program som folk vill se för att det ska locka annonsörer.


Det kan vara svårt att i dag ta till sig allt som kommer från media. Man vet inte vad eller vem man ska lita på, vilket parti man ska sympatisera med eller vad som är sant eller falskt. Mannen hävdade även att SVT har behandlat SD illa och att deras nyhetsutbud är vinklat åt vänster.  Efteråt kom det dock upp en annan partimedlem som sade emot sin partikamrat. Han hävdade att mannen inte hade tillräckligt trovärdiga argument för det han sa. ” Det räcker inte med: någon har varit dum mot mig därför ska de inte få finnas”, tyckte han.

 

Jag tänker börja betala tv-licens av den enkla anledningen att jag tycker att det behövs i dagens samhälle. Det är skillnad på ”vad folk vill ha” och ”vad folk behöver”. Ibland vet människor inte ens vad de behöver. Till exempel vad som är bra för dem att veta inför nästa val. Här gör SVT Sverigedemokraterna en tjänst eftersom de sänder direkt från SD:s landsdagar så att deras åsikter kommer ut till svenska folket.

 

Självklart kom även diskussionen om islam upp. SD:s partiledare Jimmy Åkesson publicerade en debattartikel häromdagen i Aftonbladet. Han påstod i den texten att islam är det största hotet vi har i vår tid. Jag skulle istället vilja hävda att det är folks fördomar, rasism, nazism och alla andra orättvisor är ett mycket större samhällsproblem. Att dra alla muslimer över en kant och kalla dem för ett hot mot samhället är hets mot folkgrupp. Aftonbladets chefredaktör var medveten om detta men han hävdade att det var viktigt att Jimmy Åkessons och SD:s åsikter kom fram, så att folk kan inse vad Sverigedemokraterna verkligen står för.

 

När landsdagarna avslutades delades blombuketter ut. Den sista personen som fick blommor har jag intervjuat. Hon var med under det så kallade ”torgmötet” som ägde rum i Filipstad när jag sommarjobbade där förra sommaren. ”De talade inför ett nästintill folktomt torg” skrev jag efteråt i artikeln. För det var precis så det var. Jag minns att en äldre dam kom fram till mig när jag stod där med penna, papper och kamera. ”Ska jag ta och slå honom med käppen”, sa hon och pekade mot sverigedemokraten som predikade. ”Jag får inte uttala mig...” mumlade jag fram. För det fick jag inte. Jag var där som journalist.

 

Det ska även tilläggas att Sverigedemokraterna har ett mandat i Filipstads kommunfullmäktige. Trots att de är förtroendevalda i kommunen valde väljarna att stanna hemma. Kanske vågar de inte stå för sina åsikter? Vad är det för mening att stödja ett partis åsikter som man själv inte vågar visa att man stödjer?

 

För att referera tillbaka till det jag skrev i början av denna texten, så sänder som sagt SVT direkt från Sverigedemokraternas landsdagar. Efteråt hade en av SVT:s reportrar även en väldigt bra intervju med SD:s partisekreterare.

 

SVT ser till att Sverigedemokraterna får komma till tals. Det är det inte alla medier som gör. . Därför tycker jag det är fel att mannen jag skrev om i början ville slopa tv-avgiften och Public Service.  En av anledningarna till att SVT gör på det här viset är för att de ska vara objektiva och låta alla sidor komma till tals. Så var så goda Sverigedemokraterna.  Njut av tiden i rampljuset, jag hoppas det slocknar snart.

 

/C


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0