Låt Anka leva på sin man

"Är det okej att tumma lite på jämställdheten för att få ett liv som Anna Anka?"
Den frågan ställer programledaren i dagens "hallå p3". Jag är så fruktansvärt trött på jämställdhetsdebatten över huvud taget. Det är jättefint att ha ett gemensamt mål mot ett helt jämställt samhälle utan förtryck och fördomar. Jag tror däremot att alla våra fördomar sitter så djupt rotade i oss alla att detta målet kommer vara nästintill omöjligt att nå.

För att återgå till Anna Anka så tycker jag att hon får leva sitt liv där borta i USA. Folk stör sig på att hon säger att hon vill vara en förebild för oss svenska kvinnor. Förebild eller inte, jag vill påstå att hon är det på ett sätt. Hon har vågat flytta från Sverige och skapat sig ett eget liv i USA. Det finns för många kvinnor som inte vågar trotsa jantelagen och bryta upp från landet lagom.

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0