Sagan om frikadellen och Kung Richard II

Den här berättelsen är från 2005. Jag, Johan, Victor och Alex gjorde ett radioprogram om köttbullemackor. Det här är vår egenkomponerade saga om frikadellen och Kung Richard II.

 

Richard den andra började känna sig hungrig vid sitt stora hov. Han hade inte ätit på flera timmar och han mage kurrade ikapp med de olika maträtterna som poppade upp i hans huvud. Eftersom det inte fanns några klockor på 1300-talet och alla tider berodde på hur solen stod, så visste Richard vad klockan var genom att promenera ut i sin pompösa trädgård. Solen stod mitt på den klarblå himlen och då visste kungen att det var middagstimma. Kung Richard kallade till sig en hovman och befallde honom att sätta kökspersonalen i arbete inför middagen.

 

- Vad önskar min Konung att stilla sin hunger med? frågade hovmannen.

 

- Öhmrf..., stönade den hungrige kungen. ”Ge mig något jag aldrig förr smakat. En modern måltid att fylla min hungrande mage med”. Hovmannen visste precis vad hans konung behövde. En budbärare hade för några dagar sedan kommit österifrån med ett recept på något som kallades ”frikadeller”. Kökspersonalen sattes genast igång i arbete. Efter några misslyckade försök till den nya maträtten, började kung Richard bli otålig. Han var vid det här laget utsvulten och kunde sätta i sig nästan vad som helst.

 

Tillslut lyckades kokerskorna få till perfekta frikadeller. Hovmannen kom ut med en bricka och en flaska vin. När det silvriga locket togs av brickan och kungen såg frikadellerna som serverades med potatis, fick han en smärre chock.

 

- Vad ska det här föreställa? utbrast kung Richard.

 

- Frikadeller ers majestät, svarade den nervöse hovmannen. Vinet hälldes upp och glaset tömdes snabbt av den utsvultne konungen.

 

- Ja, varför inte prova på  någonting nytt. Sa kung Richard och tog en tugga av frikadellen. Plötsligt glömde han bort hur hungrig han var och åt så långsamt han kunde. På så sätt kunde han njuta så mycket som möjligt av frikadellerna. När brickan var tom beställde konungen in mer och åt som aldrig förr.

 

- Detta är en måltid ämnad åt kungligheter. Tänkte kung Richard när brickan återigen var tom. Han kallade in hovmannen och alla kokerskorna och berömde dem för deras arbete.

 

- Vad kallar ni den här maträtten som jag ätit mig mätt på? frågade Richard.

 

- Det är frikadeller, från öst, svarade en av kokerskorna. Rullade tillsammans med kryddor och ströbröd.

 

Frikadellerna tilltalade verkligen kung Richard och han lät anordna en fet där frikadellerna var huvudmåltiden. Maträtten spred sig vida omkring och blev en delikatess hos det rika folket.

 

Inte förrän på 1850-talet kom frikadellen in till det vanliga folkets hushåll. Först då började den runda köttmassan stekas på vedspisen till det vi idag kallar köttbullar.

 

Under 1900-talets Sverige var köttbullar med stekt potatis den populäraste maträtten. Än idag är köttbullar en viktig del i den svenska husmanskosten.


Kommentarer
Postat av: Alex

Hahahaha fyfan vad kul. Glömt av detta ju

2010-02-07 @ 09:51:12
Postat av: Carro

Vårt radioprogram blev ju hur kul som helst. Fattar inte att jag kunde hålla mig för skratt när Johan gjorde alla de där rösterna haha.

2010-02-09 @ 19:25:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0