Fiasko(?)

Just så beskriver Expressen och Aftonbladet det faktum att Sverige för första gången någonsin inte lyckades ta sig till final i Eurovision Song Contest. Dagens Nyheter väljer däremot en något mer sofistikerad beskrivning av det hela: "Historisk finalmiss". Svenska Dagbladet väljer dock att gå på kvällstidningarnas hårda linje: "Fiasko för Anna Bergendahl". Fiasko är däremot inte det ordet jag hade valt att använda. Därför tycker jag att dn.se har valt den mest objektiva rubriken att dra på. Jag blev besviken när jag såg att även en så pass seriös tidning som svd.se väljer att ha ett sådant värdeladdat ord i rubriken. Jag tyckte det var lite roligt att jämföra hur några av de största tidningarna i Sverige väljer att framställa detta "fiasko"eller "miss"-kalla det vad du vill.

Jag tycker att detta ändå var väntat. Anna Bergendahls låt var bra, men inte tillräckligt bra. Framförallt så kan jag tänka mig att låten inte stod ut ordentligt bland de andra bidragen. "This is my life" är ganska slätstruken, det är liksom inget tempo i låten. Jag tror fortfarande att vi hade kommit mycket längre med Erik Saade och hans låt "Manboy". Det verkar som om själva konceptet "Melodifestival" har dött ut lite. Vi svenskar verkar ha tappat kämparglöden. När jag röstade under årets upplaga av den svenska Melodifestivalen så tänkte jag: "Vilken låt kommer vi gå längst med?" eller: "Vilken melodi kommer att européerna uppskatta mest?". Man måste tänka taktiskt för att vinna, det är trots allt en tävling!









Ja... vad ska vi göra nu? Vi kan ju alltid skicka ett starkare bidrag nästa år...




/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0