Matador spetsad av tjur

Läste precis om en matador blev spetsad genom käken av en tjur. Den här bilden som är från Aftonbladets hemsida är en riktig ögonblicksbild:


Foto: AFP

Matadoren överlevde men är allvarligt skadad. Han fick skador på käken, halsmandlarna och tungan och opererades i natt, läget är stabilt och han kommer att överleva. Tjuren som spetsade matadoren med sitt horn blev genast avlivad. Efter den här hemska händelsen satte sig tydligen publiken ner igen och fick i stället se två andra tjurfäktningar...

Jag tycker däremot inte att det
är så konstigt att tjuren går till anfall. Matadoren hetsar upp tjuren och det är hundratals människor där och tittar på tjurfäktningen. Tänk att så många går och tittar på tjurfäktning för nöjets skull... Om jag hade varit en tjur på en tjurfäktningsarena hade jag nog varit både frustrerad och arg, och framför allt hade jag velat försvara mig.

Hela den här grejen med tjurfäktning är jag väldigt skeptisk mot. För mig är det en tortyrliknande "sport" -eller vad man nu kallar det. Det hela går ju ut på att man ska döda ett oskyldigt djur enbart för "underhållningens" skull. Jag ser i alla fall ingen underhållning i att sitta och vänta på att ett djur ska bli dödat av en människa. Jag tycker inte det ska finnas sådan här "underhållning" år 2010. Har vi människor inte lämnat grottmännisko-stadiet? Måste vi bevisa att vi är den "starkaste" varelsen på jorden? Måste vi hävda oss på det här sättet? Är inte tjurfäktning djurplågeri?

/C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0